СУЧАСНІ ДИСКУСІЇ ПРО ДРУГУ СВІТОВУ ВІЙНУ: ОНЛАЙН ПОСІБНИК

Збірник наукових статей та виступів українських і зарубіжних істориків присвячено висвітленню найбільш гострих та суперечливих подій Другої світової війни та пам’яті про неї. Особливий наголос робиться на розгляді дидактичних засобів щодо висвітлення подій Другої світової війни у системі історичної освіти. Адресується науковцям, вчителям історії, студентам вищих навчальних закладів. Збірник матеріалів підготовлено у рамках проекту «Пам’ять про війну. Війна пам’ятей» за результатами трьох Круглих столів українських й зарубіжних науковців та вчителів історії, що відповідно відбулися: 21-22 жовтня 2011 року, 2 лютого 2012 року у м. Києві та 4-6 липня 2012 у м. Львові. Видано за кошти Посольства Нідерландів в Україні (Програма «Matra KAP»). Погляди авторів можуть не співпадати з офіційною позицією Посольства Нідерландів в Україні.

Бабенко Тетяна – вчитель історії Прилуцької гімназії №1 ім. Георгія Вороного Прилуцької міської
ради Чернігівської області.


Наталія Голосова вчитель-методист, учитель історії та правознавства НВК «Школа-садок
№ 38» м. Львова.


Дяків Василь, учитель історії Заліщицької державної гімназії Тернопільської області, тренер
з питань викладання суспільних та громадянознавчих дисциплін, співавтор навчальних посібників,
навчально-методичних матеріалів щодо формування та розвитку громадянського суспільства,
діалогу культур, гендерної рівності, Другої світової війни, статей з методики викладання історії
та суспільних дисциплін у школі, сучасного освітнього менеджменту; учасник всеукраїнських та
міжнародних проектів з методології викладання історії, громадянознавчих дисциплін, розвитку
демократичних засад побудови освітнього простору, впровадження громадянської освіти
у позакласну роботу навчальних закладів, забезпечення прав людини в Україні.

Петро Кендзьор, координатор освітніх проектів Асоціації «Нова Доба», доцент Львівського
обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, доктор педагогічних наук.
Сфера професійних зацікавлень – методика викладання історії та громадянської освіти,
полікультурне виховання. 


Олександра Козорог, член міської творчої групи МО вчителів суспільствознавчих дисциплін,
тренер Всеукраїнської асоціації вчителів суспільствознавчих дисциплін «Нова Доба», вчитель
вищої категорії, вчитель-методист, координатор Української Гельсинської спілки з прав людини


Маркусь Наталія, вчитель історії та правознавства загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 1
смт. Козова Тернопільської області.
Член Всеукраїнської Асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба»,
тренер та учасник міжнародних та всеукраїнських тренінгових програм та семінарів.

Людмила Махун, вчитель історії та громадянської освіти загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.
с. Дубечне, Волинської обл.
Автор наукових статей та методичних розробок з історії та громадянської освіти, ініціатор
краєзнавчих розвідок з малодосліджених сторінок історії ІІ світової війни.
.
Полянський Павло, кандидат історичних наук, доцент. Автор декількох монографій з проблем міжнародних відносин у ХХ ст., десятків наукових і науково-популярних статей на історичну тематику, підручників зі всесвітньої історії для учнів 9, 10 та 11-х класів, навчальних посібників з історії та громадянської освіти для школярів і вчителів.


Елла Ситник, вчитель історії та правознавства спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів №250
з поглибленим вивченням математики Деснянського р-ну м.Києва. Спеціаліст вищої категорії,
вчитель-методист. Педагогічний стаж – 30 років.
 

1 Історичний досвід Центрально-Східної Європи у роки Другої світової війни: спільне і специфіка

8      Юрій ШАПОВАЛ. Друга світова війна як предмет викладання, дослідження та суспільно-політичного інтересу
19    Тімоті Снайдер. Криваві землі: Центрально-Східна Європа між Гітлером і Сталіном
27    Дітер Поль. Голокост, колаборація та спротив у Східній Європі
34    Томаш СТРИЄК. «Війна за війну» 2005–2010 рр. Стратегії політики пам’яті про події 1930-х — 1950-х років у Центральній та Східній Європі
50    Владислав Гриневич. Український вимір війни та пам’яті про неї

2 Голокост і геноциди на території України у роки Другої світової війни

66    Карел Беркгоф. Голокост в Україні
82    Ярослав Грицак. Незрозумілий Голокост
90    Олег Будницький. Особливості Голокосту на території Росії
95    Максим Гон. Пам’ять про Голокост: суб’єкти формування та функціонування в Україні
101  Гульнара БЕКІРОВА. Депортація кримських татар як геноцид
107  Гжегож Мотика. Волинська різанина. Антипольска акція ОУН(б) та УПА на Волині та в Східній Галичині 1943–1945 рр.
115  Ігор Ільюшин. Українсько-польський міжнаціональний конфлікт часів Другої світової війни в суспільній свідомості і колективній пам’яті: стереотипи та історичні факти

3 Колаборація і спротив у роки Другої світової війни

124  Гжегож Мотика. Підпілля в КРАЇНАХ БАЛТІЇ та Західній Україні. Між нацизмом та комунізмом
132  Олександр Зайцев. ОУН і фашизм
145  Олександр Гогун. Масовий спецназ. Українські партизани, 1941–1944 рр.
154  Марта Дичок. Переосмислення досвіду українських біженців часів Другої світової війни
165  Тетяна Пастушенко. Пам’ять про німецьку окупацію України 1941–1944: селянський досвід
175  Ірина СКЛОКІНА. Українське/національне в радянській офіційній політиці пам’яті про примусову працю в нацистській Німеччині

4 Історія другої світової війни як сфера викладання

190  Марина МОГІЛЬНЕР. Як писати підручник з історії: досвід і нові виклики
196  Ігор ЩУПАК. Історія Голокосту у шкільних підручниках Польщі, Росії та України
208  Олена Радзивілл. Війна за війну: Друга світова війна та Велика вітчизняна війна у шкільних підручниках з історії україни (1969–2007)
216  Фальк ПІНГЕЛЬ. Педагогічні виклики при написанні шкільного підручника з історії про Другу світову війну в Україні

Асоціація «Нова Доба» здійснює безкоштовний розподіл видрукованого за кошти Посольства Нідерландів в Україні тиражу на адреси освітніх чи наукових установ. Задля цього необхідно надіслати на нашу адресу (Асоціація «Нова Доба»; вул. Галицька, 1/5; 79008 м. Львів) оригінал листа наступного змісту:     

 (Назва установи)

отримав/отримала безкоштовно від Асоціації «Нова Доба» один примірникнавчального посібник «Сучасні дискусії про Другу світову війну». Видання буде використовуватись у навчально-виховному процесі/науковій чи просвітницькій діяльності.           

Підпис керівника.           

Печатка.

Важливо! Поштові послуги за пересилку оплачує одержувач.